Je kupodivu,
co všechno by správná recepční měla umět, vědět, v čem všem se orientovat
a jaké vlastnosti by jí ROZHODNĚ neměly chybět.
- milá (Za každých okolností, tzn. i
ve tři hodiny ráno, po několikáté noční a na všechny typy hostů! Ano, i na ty,
kteří ji familiárně oslovují jménem a zvesela jí tykají!)
- vstřícná (Nic není nemožné, že?!
Ani objednat jídlo ve čtyři ráno, zvětšit pokoj, aby se ve dvojlůžkovém pokoji mohli pohodlně vyspat
čtyři lidé, uklidit pokoj hned, i když pokojská není k dispozici.)
- pohledná a upravená (Svět je
povrchní, ale je to tak! Navíc recepční v hostovi vyvolá jeden z prvních a také posledních dojmů, co z hotelu bude mít!)
- flegmatička (Host má vždy pravdu, navíc recepční může vždy za všechno! I za to, že hotel stojí
tak nesmírně daleko od samotného centra města!)
- matematička (Je třeba z hlavy
hravě přepočítávat eura na české koruny a naopak, vědět, kolik vrátit za
ubytování na pětitisícikorunu a neudělat chybu, neboť když okrade hosta, je
zle! V opačném případě to recepční většinou zjistí až při předání směny a
rozdíl v kase si pochopitelně platí ze svého! Cože? Proč by nemohla používat
kalkulačku? Ale jistě že mohla, pokud si zvykne na rádoby vtipné řeči typu:
"Není to na Vás příliš složité?" Grrr!)
- směnárnice (Je třeba mít aktuální
přehled o pohybu eura a někdy i dalších cizích měn. K tomu je pochopitelně
třeba směnárenský kurz, který /pozor/ ne každá recepční má!)
- technický typ (To, že přestala
tisknout tiskárna, nikoho nezajímá, host chce svůj účet! Jak co nejrychleji
zařídit, aby opět začal fungovat terminál na kreditní karty? Proč se nejde
dovolat z pokoje na recepci? A co teprve internet: Včera tu byl perfektní
signál, proč tomu tak není i dnes? Proč mi nechodí maily na outlook? Proč se
nemohu přihlásit na tu a tu webovou stránku?)
- meteorolog (Měla by mít perfektní
přehled o počasí a to nejen v Brně, v Praze, po celé ČR, ale i ve Vídni, v
Londýně apod., navíc v rozmezí celého týdne, někdy i měsíce!)
- průvodkyně (Měla by znát všechny
historické památky a jiná významná místa v blízkém i dalekém okolí, je totiž
zcela normální, že pomáhá hostovi s jeho programem během pobytu.)
- gurmán (Otázky týkající se jídla
jsou na recepci skutečně na denním pořádku: Jakou výbornou restauraci byste nám
doporučila? Nějakou tradiční českou? Indickou? Máte tady nějakou restauraci s
francouzskou kuchyní? A jste si jistá, že tam vaří dobře? Mluvíte z vlastní
zkušenosti?)
- řidička (Alespoň teoreticky, když
už ne prakticky. Je totiž třeba, aby recepční věděla, kudy, kam a za jak dlouho
se dostat autem, kde jsou nejbližší benzínky a za kolik se na nich tankuje?)
- prodejkyně (Je třeba nabízet k prodeji
různé produkty od cigaret, přes občerstvení, až po suvenýry!)
- psycholožka (Poslouchat dlouhé
výlevy hostů cítící se osamoceně a monology o problémech, příp. odpovídat na
otázky typu, jaký je smysl života atd. - to je práce psychologa nebo se pletu?
Mimoto psychologie komunikace je v kontaktu s hosty zcela běžná.)
- herečka (Usmívat se na rozzlobené
hosty a být pozitivní i v momentě, kdy praskne vodní trubka a zaplaví deset
pokojů pod sebou, nebo když v mínus deseti přestane fungovat topení - to už
chce opravdu alespoň základy hereckého umění.)
- zdravotní sestra (Kolikrát kdo z nás volal sanitku či poskytoval první pomoc? Věřte, že recepční víckrát, než by si přála... Recepční je pro hosty mnohdy první a taky někdy poslední naděje.)
- detektiv (Recepční musí vědět, že kolem proběhla i myška! Kdo, kdy, kam, s kým a proč šel? Když se něco stane, nějaká krádež, nebo když host uteče bez zaplacení, příp. ještě něco horšího, je velmi nepříjemná otázka, ať už od pana ředitele či přímo od policie: "Jak je možné, že to nevíte?! Vždyť jste na recepci!")
- zdravotní sestra (Kolikrát kdo z nás volal sanitku či poskytoval první pomoc? Věřte, že recepční víckrát, než by si přála... Recepční je pro hosty mnohdy první a taky někdy poslední naděje.)
- detektiv (Recepční musí vědět, že kolem proběhla i myška! Kdo, kdy, kam, s kým a proč šel? Když se něco stane, nějaká krádež, nebo když host uteče bez zaplacení, příp. ještě něco horšího, je velmi nepříjemná otázka, ať už od pana ředitele či přímo od policie: "Jak je možné, že to nevíte?! Vždyť jste na recepci!")
- účetní (Vystavování faktur, příp.
podklady pro faktury taky nezvládne každý nebo snad ano, pánové?)
- znalkyně několika cizích jazyků (Nejednou
se totiž z recepční stává překladatelka!):
- perfektní znalost českého jazyka je samozřejmostí (Jak by to asi vypadalo, kdyby v mailové korespondenci byly gramatické chyby?)
- znalost anglického jazyka je také samozřejmostí (Je to přeci světový jazyk!)
- německý jazyk je - vím, už je to nuda - ale též samozřejmost (Němci jsou jedni z nejdůležitějších lidí světa, ti se přece jiný jazyk učit nemusí, všichni jim musí rozumět!)
- polský jazyk je nezbytnost (Neříkám, že Poláci jsou jako Němci, bohužel však většina také nemluví jinak, než svoji rodnou řečí – je to prostě taková hra KDO S KOHO!)
- ruský jazyk je také téměř nezbytnost (Ruští mafiáni jsou už všude! Je přeci lepší umět alespoň základy jejich řeči, ne?)
- mluvit italsky je veliké plus (Nikdy jsem neviděla nikoho šťastnějšího, než když Italovi řeknete BUONGIORNO nebo GRAZIE.)
- francouzký, španělský či turecký jazyk jsou už jen malá bezvýznamná plus, přesto se počítají!
- a mnoho
dalšího :)
Zde jsou naopak povolání, se kterými si někteří lidé recepční pletou, např.:
-
servírka
- soukromá
masérka
- pasák
- lehká
děva
- armáda
spásy
- služka
- služka
Už jen
slušně vysvětlit, že žádnou z těchto služeb neposkytujeme, dá mnohdy pořádně
zabrat.
Když tedy
pominu hlavní činnosti recepční, což je vše okolo ubytování, včetně vyřizování
rezervací, administrativy, plus základní přehled o chodu celého hotelu, není toho málo, co by
recepční měla znát a dělat, že? Proto mne vždycky nesmírně pobaví otázka
nějakého dobráka, který se pohodlně opře o recepci a blahosklonně se zeptá:
"Slečno, vy se teda asi pěkně nudíte, že?"
Žádné komentáře:
Okomentovat