sobota 22. března 2014

Recepční musí umět všechno

Je kupodivu, co všechno by správná recepční měla umět, vědět, v čem všem se orientovat a jaké vlastnosti by jí ROZHODNĚ neměly chybět. 





Zde je stručný seznam, jaká by správná recepční měla být:

milá (Za každých okolností, tzn. i ve tři hodiny ráno, po několikáté noční a na všechny typy hostů! Ano, i na ty, kteří ji familiárně oslovují jménem a zvesela jí tykají!)
vstřícná (Nic není nemožné, že?! Ani objednat jídlo ve čtyři ráno, zvětšit pokoj, aby se ve dvojlůžkovém pokoji mohli pohodlně vyspat čtyři lidé, uklidit pokoj hned, i když pokojská není k dispozici.)
pohledná a upravená (Svět je povrchní, ale je to tak! Navíc recepční v hostovi vyvolá jeden z prvních a také posledních dojmů, co z hotelu bude mít!)
flegmatička (Host má vždy pravdu, navíc recepční může vždy za všechno! I za to, že hotel stojí tak nesmírně daleko od samotného centra města!)
matematička (Je třeba z hlavy hravě přepočítávat eura na české koruny a naopak, vědět, kolik vrátit za ubytování na pětitisícikorunu a neudělat chybu, neboť když okrade hosta, je zle! V opačném případě to recepční většinou zjistí až při předání směny a rozdíl v kase si pochopitelně platí ze svého! Cože? Proč by nemohla používat kalkulačku? Ale jistě že mohla, pokud si zvykne na rádoby vtipné řeči typu: "Není to na Vás příliš složité?" Grrr!)
směnárnice (Je třeba mít aktuální přehled o pohybu eura a někdy i dalších cizích měn. K tomu je pochopitelně třeba směnárenský kurz, který /pozor/ ne každá recepční má!)
technický typ (To, že přestala tisknout tiskárna, nikoho nezajímá, host chce svůj účet! Jak co nejrychleji zařídit, aby opět začal fungovat terminál na kreditní karty? Proč se nejde dovolat z pokoje na recepci? A co teprve internet: Včera tu byl perfektní signál, proč tomu tak není i dnes? Proč mi nechodí maily na outlook? Proč se nemohu přihlásit na tu a tu webovou stránku?)
meteorolog (Měla by mít perfektní přehled o počasí a to nejen v Brně, v Praze, po celé ČR, ale i ve Vídni, v Londýně apod., navíc v rozmezí celého týdne, někdy i měsíce!)
průvodkyně (Měla by znát všechny historické památky a jiná významná místa v blízkém i dalekém okolí, je totiž zcela normální, že pomáhá hostovi s jeho programem během pobytu.)
gurmán (Otázky týkající se jídla jsou na recepci skutečně na denním pořádku: Jakou výbornou restauraci byste nám doporučila? Nějakou tradiční českou? Indickou? Máte tady nějakou restauraci s francouzskou kuchyní? A jste si jistá, že tam vaří dobře? Mluvíte z vlastní zkušenosti?)
řidička (Alespoň teoreticky, když už ne prakticky. Je totiž třeba, aby recepční věděla, kudy, kam a za jak dlouho se dostat autem, kde jsou nejbližší benzínky a za kolik se na nich tankuje?)
- prodejkyně (Je třeba nabízet k prodeji různé produkty od cigaret, přes občerstvení, až po suvenýry!)
psycholožka  (Poslouchat dlouhé výlevy hostů cítící se osamoceně a monology o problémech, příp. odpovídat na otázky typu, jaký je smysl života atd. - to je práce psychologa nebo se pletu? Mimoto psychologie komunikace je v kontaktu s hosty zcela běžná.)
herečka (Usmívat se na rozzlobené hosty a být pozitivní i v momentě, kdy praskne vodní trubka a zaplaví deset pokojů pod sebou, nebo když v mínus deseti přestane fungovat topení - to už chce opravdu alespoň základy hereckého umění.)
- zdravotní sestra (Kolikrát kdo z nás volal sanitku či poskytoval první pomoc? Věřte, že recepční víckrát, než by si přála... Recepční je pro hosty mnohdy první a taky někdy poslední naděje.)
- detektiv (Recepční musí vědět, že kolem proběhla i myška! Kdo, kdy, kam, s kým a proč šel? Když se něco stane, nějaká krádež, nebo když host uteče bez zaplacení, příp. ještě něco horšího, je velmi nepříjemná otázka, ať už od pana ředitele či přímo od policie: "Jak je možné, že to nevíte?! Vždyť jste na recepci!")
účetní (Vystavování faktur, příp. podklady pro faktury taky nezvládne každý nebo snad ano, pánové?)
znalkyně několika cizích jazyků (Nejednou se totiž z recepční stává překladatelka!):
  • perfektní znalost českého jazyka je samozřejmostí (Jak by to asi vypadalo, kdyby v mailové korespondenci byly gramatické chyby?)
  • znalost anglického jazyka je také samozřejmostí (Je to přeci světový jazyk!)
  • německý jazyk je - vím, už je to nuda - ale též samozřejmost (Němci jsou jedni z nejdůležitějších lidí světa, ti se přece jiný jazyk učit nemusí, všichni jim musí rozumět!)
  • polský jazyk je nezbytnost (Neříkám, že Poláci jsou jako Němci, bohužel však většina také nemluví jinak, než svoji rodnou řečí – je to prostě taková hra KDO S KOHO!)
  •  ruský jazyk je také téměř nezbytnost (Ruští mafiáni jsou už všude! Je přeci lepší umět alespoň základy jejich řeči, ne?)
  • mluvit italsky je veliké plus (Nikdy jsem neviděla nikoho šťastnějšího, než když Italovi řeknete BUONGIORNO nebo GRAZIE.)
  • francouzký, španělský či turecký jazyk jsou už jen malá bezvýznamná plus, přesto se počítají!

- a mnoho dalšího :)

Zde jsou naopak povolání, se kterými si někteří lidé recepční pletou, např.:
- servírka 
- soukromá masérka
- pasák
- lehká děva
- armáda spásy
- služka

Už jen slušně vysvětlit, že žádnou z těchto služeb neposkytujeme, dá mnohdy pořádně zabrat. 


Když tedy pominu hlavní činnosti recepční, což je vše okolo ubytování, včetně vyřizování rezervací, administrativy, plus základní přehled o chodu celého hotelu, není toho málo, co by recepční měla znát a dělat, že? Proto mne vždycky nesmírně pobaví otázka nějakého dobráka, který se pohodlně opře o recepci a blahosklonně se zeptá:  "Slečno, vy se teda asi pěkně nudíte, že?"

Žádné komentáře:

Okomentovat